8 secrete ca să obţii o slujbă de vis
Carieră · Educatie / De Ileana Voicu Ghinea, 03.10.2011

Un domeniu nou, dar din ce în ce mai uzitat în zilele noastre. Consilierea în carieră face parte din categoria noilor job-uri care, deşi sunt primite cu scepticism la început, demonstrează de-a lungul timpului că sunt utile. Pentru a înţelege despre ce este vorba cu adevărat, pentru a descoperi ce poate face un om aflat într-un impas în profesie şi pentru a descoperi ce alte metode avem ca să ne simţit în regulă cu noi ca şi profesionişti, am stat de vorba cu Gabriel Chicioreanu, consilier în cadrul biroului 4CAREER.

Un domeniu nou, dar din ce în ce mai uzitat în zilele noastre. Consilierea în carieră face parte din categoria noilor job-uri care, deşi sunt primite cu scepticism la început, demonstrează de-a lungul timpului că sunt utile. Pentru a înţelege despre ce este vorba cu adevărat, pentru a descoperi ce poate face un om aflat într-un impas în profesie şi pentru a descoperi ce alte metode avem ca să ne simţit în regulă cu noi ca şi profesionişti, am stat de vorba cu Gabriel Chicioreanu, consilier în cadrul biroului 4CAREER.


Ce este consilierea în carieră?


Consilierea în carieră reprezintă o formă de asistenţă continuă acordată unei persoane în procesul complex de adaptare la mediul schimbător al muncii. Aceasta îl ajută să verifice dacă are aptitudinile necesare pentru practicarea cu succes a unei profesii, să îşi descopere interesele sau preferinţele pentru o anumită profesie sau pentru o familie de profesii şi să îşi evalueze într-un mod realist şansele de reuşită.

Când ar trebuie să apelam la un consilier?


Situaţiile pot fi variate. Apelezi la un specialist atunci când tu nu ai cunoştinţele necesare şi ai nevoie de îndrumare. Fie că este vorba de:

dificultăţi în alcătuirea unui CV, apropiaţii îţi spun ce liceu/facultate să urmezi şi spre ce ai "inclinaţii" iar tu eşti dispus să faci un compromis pentru că nu ai argumente în favoarea ta; doreşti să te angajezi pentru prima oară şi nu ştii ce fel de job ţi s-ar potrivi; nu ştii de ce nu ai fost luat în considerare, aplicând la un job; nu reuşeşti să stai mai mult de câteva săptămâni sau luni la un loc de muncă. Deasemenea pot cere asistenţa unui consilier şi cei ce vor să se reorienteze profesional însă nu ştiu dacă ar mai trebui să facă şi altceva decât un curs de specialitate în alt domeniu sau cei ce au fost disponibilizaţi şi întâmpină dificultăţi în găsirea unui loc de muncă.


Cum îţi alegi consilierul în carieră?


Este important ca acesta să deţină certificare în domeniu. Certificarea îţi oferî siguranţa unui consilier bine pregătit, cu expertiză în domeniu, ce are la îndemână metodele şi instrumentele necesare fiecărui caz în parte. In cazul 4CAREER, toţi consilierii din echipă sunt certificaţi GCDF – Global Career Development Facilitator de către catre CCE-Europe (Center for Credentialing and Education) prin NBCC Romania (National Board for Certified Counselors) şi membrii activi ai Departamentelor pentru Consiliere în Carieră precum şi Standarde şi Supervizare ale Asociaţiei Consilierilor din România (ACROM).


Ce se întâmplă efectiv în timpul unei sedinţe de consiliere?


La prima şedinţă de consiliere în carieră rolul principal îl are clarificarea intereselor individului din punct de vedere profesional şi a istoricului experienţelor sale de lucru de până acum. Urmează apoi bateriile de teste pe care acesta le va completa, iar consilierul îi va furniza interpretarea lor.
Apoi vor cântări împreună opţiunile reale din piaţa muncii în funcţie de profilul candidatului, consilierul intervenind cu direcţii şi idei noi, potrivite situaţiei. Atunci când individul identifică opţiunea cea mai atrăgătoare, vor trece împreună la trasarea planului de carieră şi la formularea corectă a scopurilor pe termen scurt, mediu şi lung.

În cazul în care consilierul consideră că poate avea nevoie de un curs sau de o formare anume care îl va ajuta pe candidat în aplicarea pentru acel post, îi va recomanda unde să îl facă, ce presupune şi la ce îl va ajuta mai concret. Candidatul poate ţine legătura cu consilierul până în momentul în care se clarifica sau îşi atinge scopurile pe termen scurt sau mediu.

Care sunt 5 semne clare că nu mergi la job-ul care ţi se potriveşte?


Demotivarea apare, de obicei, în relaţie cu 3 paliere. În primul rând este compatibilitatea cu jobul pe care îl faci. În al doilea rând este echipa de lucru şi relaţia cu superiorul direct, iar în al treilea rând este percepţia faţă de organizaţia în sine. Aceste 3 paliere se pot traduce prin: rutina, insatisfacţie profesională şi financiară, divergenţe în cadrul echipei sau cu superiorul direct, neîncrederea în stabilitatea organizaţiei, în politica şi strategia enunţată de aceasta.

Există sau nu, în România, o cultură a carierei? Ce ar trebui să facem ca să existe?


Nu există o cultură a carierei. Putem vorbi, cel mult, de o oarecare preocupare către joburi care "ne plac". Situaţia actuală, însă, nu permite o atenţie deosebită acordată carierei şi cei mai mulţi dintre clienţii noştri îşi caută mai degrabă "plase de siguranţă" care să le asigure venitul minim necesar pentru plata diverselor datorii/credite. Avem însă şi clienţi cu pozitii de middle şi top management. În cazul acestora dezvoltăm o relaţie pe termen lung, de parteneriat mai degrabă, aceştia fiind extrem de conştienti că gestiunea carierei trebuie să fie un proces direcţionat.

Credeţi că în acest punct, femeile din România ar trebui consiliate? De ce?


În cadrul tuturor categoriilor sunt persoane care trebuiesc consiliate. Femeile nu reprezintă o categorie aparte decât din prisma unor oarecare motivaţii ce diferă de celelalte categorii cum ar fi bărbaţii, studenţii..etc.

Din experienţa pe care o aveţi, care sunt principalele probleme pe care le întâmpină femeile la locul de munca şi cum le sfătuiţi să le rezolve?


În general, clientele pe care noi le-am avut au invocat ca probleme o dificilă, sau mai degrabă, lentă evoluţie pe scara ierarhică şi veşnicele probleme legate de comunicarea organizaţională şi lipsa feedback-ului. Statutul nostru nu ne permite să dăm sfaturi. Trebuie să analizăm împreună cu clientul problema, să extragem concluziile, să asistăm şi să îndrumăm clientul în găsirea unor variante de rezolvare, variante aplicabile în contextul fiecărei situaţii particulare în parte.

Există momente în care spui nu mai pot, nu mai vreau să merg acolo. Ce te sfătuieşte un consilier să faci într-o situaţie de genul acesta?


În astfel de situaţii trebuie să ştii ce vrei. Aici intervine consilierul, cu metode şi instrumente specifice, pentru a ajuta clientul să enunţe în termeni cât mai obiectivi ceea ce isi doreşte cu adevărat, urmând apoi tot procesul de planificare, organizare şi evaluare a atingerii rezultatului.

În această perioadă, un individ - femeie sau bărbat - poate fi considerat inconştient dacă pleacă la drum în propriul business? Ce ar trebui să ştie pentru început?


Cel mai mare duşman al succesului este neatenţia acordată sintetizării informaţiei. Informaţia este peste tot în jurul nostru. Este esenţial să o deţinem indiferent de forma de prezentare. În antreprenoriat este vitală. Pentru început trebuie să ştie de unde şi cum îşi poate lua informaţia de care are nevoie.
Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro