Bucureşti, după război. De ce avem nevoie de Batman ca să scăpăm de primarii corupţi?
Colţul bărbatului / De Emilian Isailă, 22.05.2015

Bucharest International Air Show (BIAS) 2014

                              Autobuz din Bucureşti. Atenţie, suntem în zilele noastre, nu în perioada comunistă. Foto www.stefan.ro

De ce credeţi că oraşul în care locuiţi e atât de neprietenos? Şi mă refer aici la cele mari pentru că ştiu câteva nu atât de mari cum sunt Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Braşov  în care lucrurile s-au schimbat în bine.

M-am întrebat de atâtea ori de ce Primăria Bucureştiului nu reuşeşte să dezvolte transportul în comun? De ce nu reuşeşte, după atâţia ani să preia controlul Metrorex şi să dezvolte reţeaua de metrou? De ce nu reuşeşte să facă locuri de parcare şi să dea amenzi pentru maşinile parcate ilegal?

Bucureştiul, în aceste zile, pare un oraş care a fost cucerit de ISIS (Statul Islamic). Şoseaua de la Podul Izvor s-a surpat, freza care lucrează la metroul din Drumul Taberei mai are puţin şi iese în recepţia de la Marriott, zeci de străzi asfaltate acum un an sau doi sunt aruncate în aer pentru a se mai trage "nişte ţevi". Asta în situaţia în care pe actualul primar Sorin Oprescu îl bate gândul să mai candideze pentru un al treilea mandat. Să nu uităm că independentul Oprescu, prieten cu Victor Ponta, a venit la putere promiţând autostrăzi suspendate.

Nu am înţeles care e interesul unei administraţii să ţină oamenii blocaţi în trafic în loc să dezvolte transportul în comun?

tramvai22

                              Un tramvai numit catastrofă. Imagine postată pe pagina RATB, Facebook

În toate oraşele mari, a facilita oamenilor accesul către locul de muncă sau alte destinaţii importante - spital, şcoala copiilor, teatre, cinema, parcuri reprezintă un proces complicat. În această ecuaţie intră şi maşinile de firmă care aprovizionează magazine, maşini guvernamentale care ar trebui să ajute oraşul să funcţioneze mai bine. În schimb, dacă te uiţi la traficul din Bucureşti, pe zi ce trece seamănă tot mai mult cu traficul din Mumbai, India, nu cu Viena sau Kopenhaga.

Transportul în comun de suprafaţă din Bucureşti cât şi cel subteran fac parte din aceeaşi horă a corupţiei care a prăbuşit societatea românească. O combinaţie dintre decizii populiste, respectiv pensionarii circulă gratuit cu mijloacele de transport în comun, combinate cu licitaţii de achiziţii pe şpagă. Ultimul caz e cel al achiziţionării de noi garnituri de metrou pentru care s-a plătit unei singure firme din Spania 300 de milioane de euro, iar compania românească Astra Arad nu a primit nimic. Sper ca DNA să dea un răspuns despre cât a fost şpaga în acest caz şi la cine a ajuns. Un raport al Curţii de Conturi spune că 40 de procente din banii publici sunt furaţi de reprezentanţii corupţi ai statului.

statie22

                              Oameni, în staţia de autobuz. Imagine postată de Costi Rogozanu pe Facebook.

Îşi mai aminteşte cineva măsura aceea populistă de a ridica maşinile parcate ilegal care a fost blocată de procese. Aceea era o schemă în care primarii de sector se îmbogăţeau pe seama cetăţenilor cu ajutorul unor firme de ridicat maşini. Ca să recuperezi un automobil, şoferul trebuia să plătească o amendă de trei sute de lei plus 500 de lei serviciul de ridicare şi depozitare. Normal că oamenii s-au revoltat, au dat primăriile în judecată şi au câştigat.

În loc să dezvolte o strategie la nivel de oraş cu locuri de parcare cu plată, cu automate sau oameni care încasează taxele de parcare, cu amenzi normale, de exemplu 50 de lei, care să fie puse în geam şi, apoi, să fie apoi reţinute din salariu dacă nu sunt plătite, iar agenţii care dau amenzi să încaseze un comision motivant, fiind monitorizaţi să nu facă abuzuri, în loc de o soluţie, administraţia oraşului preferă să amâne rezolvarea transportului la nesfârşit pentru că dacă ar rezolva-o, n-ar ma câştiga nimic. Brusc, autobuzele ar rezista mai mult, nu s-ar strica, brusc,nu ar mai putea angaja oameni pe pile, iar aceştia n-ar mai da şpagă angajatorilor şi alte mici afaceri mari care s-ar prăbuşi dacă sistemul ar funcţiona în interesul celor care plătesc.

Problema maşinilor parcate ilegal se poate rezolva într-o lună, hai două. Aşa s-ar face loc pentru benzile de autobuz, aşa nu se mai dublează şi triplează maşinile parcate ilegal pe marginea drumurilor şi, dintr-odată, am trăi în alt oraş.

Problema e că nici Sorin Oprescu şi nici primarii de la sectoare nu vor să trăim într-un oraş civilizat. Sunt mai disperaţi să strângă şpăgi decât să facă un bine comunităţii. Toate proiectele pe care le dezvoltă au o agendă ascunsă, cea de a genera comisioane şi şpăgi pentru angajaţii publici.

Acesta e motivul pentru care dragi cetăţeni vă uită Dumnezeu prin staţiile de autobuz, acesta e motivul pentru care dragi şoferi rămâneţi blocaţi în intersecţii fără vreo şansă de scăpare, acesta e motivul dragi biciclişti pentru care nu aveţi piste şi trebuie să faceţi slalom printre maşini, acesta e motivul pentru care dragi pietoni, trotuarele se îngustrează pe zi ce trece într-o cursă disperată de a fi schimbate bordurile din 2014 cu cele noi, din 2015.

 

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro