Taxi Bucureşti, o meserie situată undeva între cerşetorie şi tâlhărie
Colţul bărbatului / De Emilian Isailă, 11.09.2015

Taxi

S-a schimbat ceva de săptămâna trecută. Nu mai avem primar. Sorin Oprescu a fost arestat preventiv pentru treizeci de zile. Această veste bună ne duce cu gândul că acest oraş s-ar putea schimba. Dar să nu ne grăbim.

Din seria anunţată săptămâna trecută, încep cu un articol despre criza transportului din interiorul oraşului. Azi mă voi referi la taxiuri. Un mare eşec al acestei administraţii e acela că nu a reuşit să reglementeze această profesie. Dar nu numai că nu a reuşit, dar a distrus-o prin lăcomie şi corupţie.

Meseria de taximetrist, în oraşul nostru, în aceste zile, se situează undeva între cerşetorie şi tâlhărie. Dacă vă urcaţi într-o maşină care nu e căzută, şoferul nu pute, nu fumează sau nu ascultă manele, dacă nu încearcă să vă fure şi nu conduce ca un bezmetic scăpat din spitalul de nebuni atunci sunt mari şanse să nu vă aflaţi în Bucureşti. Aţi greşit oraşul! Cam aceasta e starea taximetriei la ora actuală. Meseria se desfăşoară cam aşa - şoferul are de dat patronului o anumită sumă pe zi, iar restul păstrează el. Din acel rest trebuie să pună benzină, să repare maşina, să-şi plătească facturile şi eventualele credite şi să facă economii pentru bătrâneţe. Dacă nu ştiaţi, foarte puţini şoferi de taxi din oraşul nostru au contracte de muncă - sunt ori PFA (persoană fizică autorizată), ori scriitori, au contracte de drepturi de autor, ori au propria firmă, ori n-au nimic. Cei fără nimic, în opinia mea, trec de jumătate. Dar asta e o altă discuţie.

Am uitat să vă spun ceva important, tariful maxim e fixat de primărie. În aceste condiţii, ce om normal la cap îşi mai doreşte să fie şofer de taxi în acest oraş?

Night Cabs

Şir nesfârşit de taxiuri care aşteaptă clienţi în faţa magazinului Unirea

Despre mafia firmelor de taxi se poate scrie un roman, iar despre mafia şoferilor de taxi din judeţul Ilfov, un alt roman. Primarul Oprescu, în aproape opt ani de mandat, şi să ne rugăm la Dumnezeu să se oprească aici, i-a transformat pe taximetrişti într-o povară pentru traficul din oraş. Cele mai multe accidente, cele mai multe scandaluri, cele mai multe încălcări ale regulilor de circulaţie, cele mai multe staţionări şi parcări interzise sunt provocate de aceştia. Nu-mi plac generalizările şi sunt sigur că printre taximetrişti sunt  şi oameni de treabă, unii revoltaţi de comportamentul colegilor, alţii blazaţi, iar alţii care fac meseria asta de-o viaţă şi încearcă să supravieţuiască, dar impresia generală e devastatoare. Nu cred că la această oră există o profesie mai măcinată de corupţie şi mai distrusă de către cei chemaţi să o reglementeze ca taximetria din Bucureşti şi judeţul Ilfov.

Şi asta se întâmplă în condiţiile în care Uber a intrat pe piaţă şi nu dă semne că vrea să iasă, în condiţiile în care companiile apelează tot mai des la firme specializate în transport de persoane, altele decât taxiurile şi în condiţiile în care, în cel mult cinci ani, pe străzi vor apărea primele automobile fără şofer.

Haosul din taximetrie este una dintre moştenirile primarului Oprescu. Pe rând, vom scrie despre cât mai multe.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro