Caramitru - Malaele, un Craciun si doua stele. Un succes asteptat
Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele se întâlnesc pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, în spectacolul-dialog “Caramitru-Mălăele, un Crăciun şi două stele”. Iubitorii de teatru au decis ca întâlnirea să fie dublă.
Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele se întâlnesc pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, în spectacolul-dialog “Caramitru-Mălăele, un Crăciun şi două stele”. Iubitorii de teatru au decis ca întâlnirea să fie dublă. Biletele pentru primul spectacol, programat marţi, 20 decembrie, de la ora 20.00, la Teatrul Naţional din Bucureşti, s-au epuizat într-o săptămână de la punerea lor în vânzare. Având în vedere numărul mare al celor care şi-au dorit să-i vadă, actorii Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele au acceptat încă o provocare - o ediţie extraordinară a acestui spectacol, care a fost programată tot astăzi, de la ora 17.00. La dublă întâlnire, şi magia va fi dublă. Alături de cele două stele ale teatrului, pe scenă va urca şi una dintre cele mai strălucitoare stele ale muzicii, violoncelistul Adrian Naidin, care a acceptat invitaţia de a da ritm unui spectacol neconvenţional de cuvinte.“Horaţiu Mălăele este cel mai bun produs al teatrului românesc din ultimii 20 de ani. O personalitate complexă ca actor, ca regizor de teatru şi ca regizor de film mai nou”, spune Ion Caramitru, explicând de ce şi-a dorit să-l apropie pe Mălăele de Teatrul Naţional din Bucureşti. Admiraţia este reciprocă: “Marele artist Caramitru este alcătuit dintr-un material maleabil şi ductil, ce poate lua forma oricărui act artistic de interes public”, spune Horaţiu Mălăele.
“Caramitru-Mălăele, un Crăciun şi două stele” anunţă câteva reprize bune de râs, într-un dialog-acrobat glisând spre teme profunde şi momente de poezie, până la experienţe de teatru şi personale ale celor doi parteneri de discuţie. Horaţiu Mălăele va spune, poate, poveştile copilăriei, din Tehomir, unde sătenii veneau din casă în casă şi colindau cu Vicleimul, sau poate se va lăsa inspirat de istorii din lumea bizară de acum, în care Moş Crăciun bate la uşă şi, de multe ori, nu intră. “Dacă nu crezi în el, e greu să-l faci să intre. Să crezi în el ar însemna să crezi în faptul că suntem într-un timp al bunăvoinţei şi al cadourilor, să ai încredere în cel de lângă tine”, aşa cum spunea marele actor. Vă invităm la o întâlnire de Crăciun cu Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele, care îşi reiau dialogurile pe scena mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. Un spectacol-improvizaţie ajuns la cea de-a treia ediţie, concept creativ şi atipic care-i aduce pe cei doi actori pentru prima dată pe aceeaşi scenă. Improvizaţie… pentru că improvizaţia este, de fapt, starea de graţie a actorului, aşa cum spune Horaţiu Mălăele.
Reprezentaţia specială a spectacolului “Caramitru-Mălăele, un Crăciun şi două stele”, va avea loc marti, 20 decembrie, de la ora 17.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. De la ora 20.00, cei doi actori vor urca din nou pe scenă, pentru cea de-a doua întâlnire cu publicul iubitor de teatru. Pentru spectacolul de la ora 17.00 se mai găsesc bilete, la casieria Teatrului National din Bucuresti (tel 021. 314.71.71), la Sala Palatului, la Palatul Copiilor, în Unirea Shopping Center (parter), Librăriile Adevărul, Libraria Mihai Eminescu si online, pe www.biletoo.ro, www.blt.ro si pe www.bilete.ro sau în oficiile Postei Române semnalizate Bilete.ro.
MUZICA, UN RĂSPUNS FĂRĂ VREO ÎNTREBARE. “Va fi o întâlnire dintre cuvânt şi sunet. Cuvântul este sunet, iar sunetul rostit ar putea deveni cuvânt. Amândouă ies din spirit, din inimă. Va fi o întâlnire superbă între cei doi actori mari şi muzica mea. Nichita Stănescu spunea că muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nicio întrebare. De drag de Nichita am vrut să fac o altă frază, măcar pe jumătate la fel de bună. Nu există muzică fără iubire şi nu există iubire fără iertare. Iar iertarea nu poate fi decât într-un sens: vertical, aşa cum e revelaţia, aşa cum sunt brazii. Şi aşa cum este zborul ciocârliei”, spune Adrian Naidin. Deşi are o structură şi o educaţie orientate spre clasic, Adrian Naidin a experimentat cu aceeaşi bucurie, de-a lungul timpului, şi zone mai larg accesibile. A cântat etno-jazz în grandiosul spectacol “Damian’s Fire” - montat de Damian Drăghici în 2001 la Bucureşti, este un inspirat compozitor de muzică de scenă, confirmat, printre altele, în colaborările cu compania de teatru Alekton din Atena. Cei care l-au ascultat pe Adrian Naidin la violoncel sau voce în concertele de folclor românesc şi grecesc susţinute în urmă cu câţiva ani la Atena alături de Thanassis Polikandriotis sau într-unul dintre spectacolele de flamenco susţinute anul trecut la Bucureşti, alături de Lucas Molina, ştiu că orice gen poate suna perfect dacă violoncelul simte muzica în mâinile unul profesionist înzestrat cu har.
Colaborarea va continua în Anul Caragiale. “Acest spectacol a fost lansat în această toamnă, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti, cu titlul “Caramitru-Mălăele, câte în lună şi în stele”. La secţiunea conferinţe, am fost întrebat dacă nu vreau să fac un dialog cu Malaele despre viaţă, despre teatru… Ne-am întâlnit la Sala Atelier din Teatrul Naţional fără să fi pregătit ceva, a fost pură improvizaţie. Sigur, ne ştiam bine, fiecare ştia multe despre celălalt, dialogul era posibil. A început cu o discuţie despre Liviu Ciulei şi importanţa lui în teatrul românesc, despre felul în care ne-a marcat Ciulei pe fiecare dintre noi, şi pe Horaţiu şi pe mine, pentru ca apoi să glisăm, într-un dialog acrobat, în viaţa noastră artistică. A fost prima noastră întâlnire pe scenă. Cu Mălăele am pus în scenă spectacolul cu cel mai mare succes al Naţionalului, “Dineu cu prosti”. În rest, nu am mai lucrat vreodată împreună, deşi ne-am tot propus să facem ceva, ne gândeam la o piesă de teatru. Cred că Horaţiu Mălăele este cel mai bun produs al teatrului românesc din ultimii 20 de ani. O personalitatea complexă şi ca actor, şi ca regizor de teatru, şi ca regizor de film mai nou. Acesta este şi motivul pentru care dorim să fie aproape de Teatrul Naţional, l-am invitat să monteze “O scrisoare pierdută” anul viitor, când TNB-ul va face o integrală Caragiale. Anul viitor se împlinesc o sută de ani de la moartea lui scriitorului şi 160 de ani de la naşterea lui. Horaţiu Mălăele va începe repetiţiile în ianuarie”, spune Ion Caramitru.
Salt în neant. Horaţiu Mălăele şi Ion Caramitru rămân doi dintre cei mai mari promotori ai poeziei pe scena românească. “Erau şi alţii, care nu mai sunt. Împătimită de Eminescu era Leopoldina Bălănuţă, Ovidiu Iuliu Moldovan… din păcate genul ăsta nu-i mai atrage pe tinerii artişti. Poezia este cea mai perfectă formă a limbii literare. Ocupă cel mai mic spaţiu tipografic în pagină, dar are cele mai mari semnificaţii posibile. Te poate arunca oricând în neant”, spune Ion Caramitru.