Drama din Colectiv. Psiholog: Nu există legături între muzica rock şi tragedia din club
Atunci când trecem printr-o traumă, avem tendinţa de a face conexiuni care nu sunt deloc reale, de multe ori chiar paranormale, avertizează Iuliana Fulaş.
Psihologul Iuliana Fulaş consideră că întreg curentul de opinie conform căruia tragedia de la Club Colectiv din Bucureşti s-a întâmplat din cauza muzicii rock, a Halloween-ului, a numărului 666, a titlului piesei sau a numelui trupei este fals, ba chiar poate să manipuleze un grup mare de oameni, într-un context în care gradul de emoţie este unul ridicat.În acelaşi timp, psihologul afirmă că, pe fond de vulnerabilitate, cauzată de o dramă, creierul nostru nu mai funcţionează la parametri normali, emoţiile negative blochează bună lui funcţionare, iar în acest context, oamenii au tendinţa să facă unele legături, de multe ori paranormale pe care, în condiţii normale, nu le fac.
“S-a propagat foarte puternic, în Social Media sau chiar în mass-media, ideea conform căreia Dumnezeu i-a pedepsit pe cei din Club Colectiv, din cauză că ascultau muzică, pe care unii o numesc macabră sau diavolească. Din punct de vedere psihologic, o tragedie reconfigurează mecanismele de funcţionare ale creierului, care nu mai funcţionează normal şi nu reuşeşte să proceseze trauma, suntem afectaţi cognitiv, emoţional, comportamental, relaţional sau fizic. Mânaţi de emoţii negative, căutăm vinovaţi sau construim legături false între fapte, obiecte, comportamente sau oameni. Tragedia se putea întâmpla şi la un concert de muzică simfonică sau în timpul unei slujbe în biserică. Să ne aducem aminte de incendiul de la Biserica “Sfântul Dumitru”, chiar în ziua de Paşte, în acest an”,
Mai mult decât atât, specialistul spune că o tragedie de o asemenea magnitudine naşte sentimente puternice, iar durerea excesivă poate cauza leziuni la nivelul creierului, deoarece mintea umană nu se poate adapta la valul puternic de emoţie negativă. În cazul de faţă, nu doar cei implicaţi direct şi cei implicaţi indirect (părinţii, rudele, prietenii acestora etc.) sunt traumatizaţi, ci şi publicul larg care urmăreşte informaţii despre tragedie, de la faţa locului sau prin intermediul televizorului şi a Social Media.
“Imaginile cu un puternic impact emoţional ne pot afecta profund, deoarece natura umană este una empatică, îşi identifică emoţiile cu ale celor direct sau indirect implicaţi. Trăiesc împreună cu victimele sau familiile victimelor durerea puternică. Reţeaua Facebook a abundat, în aceste zile, de imagini marcante, neblurate, chiar foarte explicite. Fiecare dintre noi am avut, la un moment dat, o pierdere subită a unei persoane dragi de la care nu ne-am luat la revedere sau nu i-am spus cât o iubim. Orice ştire sau imagine traumantizantă, puternic mediatizată, nu face altceva decât să ne aducă aminte de acel eveniment trist din viaţa noastră şi să fim empatici”