Știrile Pro TV a lansat ieri seară o noua campanie, Standard pentru Est?, realizată de corespondentul Știrilor Pro TV, Rareș Năstase. Această campanie își propune să analizeze dacă există diferențe de calitate pentru aceleași produse comercializate atât în Vestul Europei, cât și în Estul Europei. Campania reprezintă un demers jurnalistic bazat pe dovezi și demonstrații edificatoare, pe care nicio autoritate publică de la noi nu l-a demarat până acum, deși există instituții care pot face analize de acest gen. Spre deosebire de România, în alte state vecine, precum Cehia și Ungaria, guvernanții cer aceste analize și nu s-au ferit să anunțe deja o serie de rezultate parțiale privind diferențe calitative, în defavoarea statelor din Est.
Reportajul prezentat ieri seară a fost lider de audiență pe toate categoriile de public și a obținut la nivelul publicului comercial, cu vârsta cuprinsă între 18 și 49 de ani, 7.3 puncte de rating și 28.6% share. Primim produse de aceeași calitate, sub același brand, indiferent că e vorba de alimente, detergenți sau articole de înfrumusețare? Este România tratată ca o țară de mâna a treia sau ne poziționam la același nivel cu marile puteri Europene? Cât de mari sunt diferențele și de ce? Pentru a răspunde la aceste întrebări, Rareș a mers în Franța și Germania, țările de baștină ale companiilor de retail prezente și în Românie. A filmat cu furnizori, comercianți și producători și s-a întors la București cu multe produse. Le-a testat la laborator și le-a comparat cu cele comercializate în magazinele din țară, produse sub aceleași branduri. A făcut degustări și a participat la analize complexe, care pot determina diferențele de calitate între produse comercializate sub același brand, dar în țări diferite.
„Am vrut să răspund la numeroasele întrebări pe care ni le punem toți, la raft, când mergem la cumpărături: Unde e laptele mai gras, unde sunt brânzeturile mai maturate, de ce e un parfum mai persistent decât altul sau de ce un săpun sau un detergent spală mai bine. De ce diferă mezelurile, care e secretul ascuns în unele produse? Cum au reușit francezii să aibă etichete care să îi informeze corect și detaliat? Ce înseamnă cultura gustului și respectul pentru clienți în alte țări și ce putem face noi? Avem o radiografie complexă, care include atât analize de piață, dar și multe verificări de laborator. Când vorbim de practici înșelătoare și când e vorba de o adaptare la gusturile și tradițiile din diverse țări? Am vrut să demonstrez și să arăt românilor dacă acest dublu standard există. Trebuie să stim unde discutăm despre diferențe considerabile de calitate și din ce cauză se întâmplă asta.
Telespectatorii sunt invitați să vadă la Știrile Pro TV rezultatele analizelor, descoperirile cercetătorilor și care sunt diferențele între Est și Vest la nivel de calitate al acelorași produse comercializate.