8 pasi pentru o cariera in marketing
Carieră · Features / De Dana Tudor, 06.12.2002

Marketingul este unul dintre domeniile in care multe dintre noi ne dorim o cariera. Salariul este destul de atragator si nici de monotonie nu poate fi vorba.

Marketingul este unul dintre domeniile in care multe dintre noi ne dorimo cariera. Salariul este destul de atragator si nici de monotonie nupoate fi vorba. Vizezi o cariera in acest domeniu? Citeste sfaturile pecare ti le dau cativa specialisti in resurse umane.

1. Stapaneste notiunile de baza: trebuie sa incepi cu ABC-ul.
"Guerilla marketing" nu exista! "Un profesionist in marketing cunoastestatistica si finante, are notiuni de macro-economie si sociologie, sitotodata o buna cultura generala", apreciaza Decebal Leonard Marin,Managing Partner al firmei de training Corporate Dynamics International.

El completeaza: "Cunoasterea conceptelor de marketing trebuie completatacu experienta profesionala si un simt practic dobandit prin cunoastereasiintelegerea pietei in care activezi. Cunoasterea produsului sau aserviciului ce trebuie promovat, precum si valoarea marcii sale sunt deasemenea conditii pentru succes".

2. Fii un profesionist!
Rezultatele tale depind 95% de activitatea si atitudinea ta si 5% defactori externi (firma pentru care lucrezi si strategia ei, produselefirmei, preturi, directori, colegi, concurenta etc.). Gandeste-tecontinuula nevoia de profit a firmei pentru care lucrezi si a clientilor ei."Intreaba-te: Care este cea mai buna utilizare a timpului meu, acum?, Cesunt platit sa fac? Stabileste-ti obiective precise si un plan deactivitate.

Primul element care motiveaza un angajat este un plan deactivitate clar, simplu, eficient! Fii un consultant pentru clientiifirmei si pentru directorii ei. Identifica nevoile si dorinteleclientilor. Ofera clientilor solutii concrete, personalizate",sfatuieste Gabriel Branzei, director general al firmei de recrutareMarketing Plus.

3. Viziunea, viziunea, viziunea
Pentru orice intreprinzi, trebuie sa ai o viziune. Decebal Leonard Marinexplica: "In analiza si interpretarea datelor, precum si in dezvoltareamixului de marketing al unui produs, este nevoie sa ai acces la viziuneade business a afacerii din care produsul sau serviciul face parte. Estenevoie de asemenea sa fii foarte bine informat, sa iti dezvolticapacitatea de a corela elementele cheie si de a sesiza tendintelepietei".



4.Tine cont de ecuatia succesului in activitate
"Rezultatele = Activitate x Cunostinte aplicate x Abilitati (utilizate) xExperienta practica x Nivelul de motivare", spune Gabriel Branzei,completand: "Activitatea inseamna: efortul depus, ore lucrate, clientiintalniti, campanii derulate, bugetul de marketing etc.

Cunostinteleaplicate sunt informatiile din cursurile la care ai participat, cartilepecare le-ai citit. In ceea ce priveste abilitatile utilizate, Aristotel(384-322 i. Hr.) spunea: "Noi suntem ceea ce facem in mod repetat!".Experienta practica inseamna numarul de ani de munca in marketing si indomeniul de activitate al firmei. Cat despre nivelul de motivare, trebuiesa spun ca atitudinea este totul!".



5. Alege cu grija cursurile de specialitate
"Daca intentionezi sa urmezi cursuri de marketing, iti recomandam doarcursurile profesionale realizate personalizat pentru firma in carelucrezi. Sunt contraindicate cursurile generale la care participa cursantide la mai multe firme!", este de parere Gabriel Branzei. Serviciile detraining, pentru a avea impact maxim, trebuie sa fie urmate de trainingon-the-field (instruire in conditii reale de lucru). Este recomandatao perioada de 50-100 ore de instruire personala cu fiecare cursant.

6. Dezvolta-ti abilitatile
Principalele abilitati solicitate la un director de marketing sunt aceeade a organiza si coordona echipe, capacitatea de lucru "multi-tasking",de a lua decizii corecte, abilitatea de a lucra sub presiune, de arezista lastres, abilitatile de comunicare, empatia. Cele mai importante abilitatitehnice sunt cunostintele aprofundate de marketing, inclusiv marketingstrategic, cunoasterea procedurilor de productie, managementul timpului,managementul proiectelor.

"Participam la proiecte internationale (inregiunea CEE), impreuna cu colegii nostri din tarile vecine, iarfeedback-ul pe care il avem de la clientii nostri (firme exclusivinternationale) despre profilul unui candidat la o pozitie de conducereinmarketing ar fi unul indreptat catre partea tehnica", observa Sorin Popa,Country Manager al firmei de recrutare Accord Group. El mai spune ca"softskills sunt si ele importante (mai ales cand este vorba de negocieriintrecompanie si agentia de publicitate care o deserveste, de exemplu), insa"background-ul" tehnic, dublat de o experienta intr-un mediuinternational, este hotarator".

In opinia sa, depinde foarte mult si demomentul ales pentru recrutare. Este un start-up? Este o organizatie cuo experienta bogata in regiune? In concluzie, profilul candidatului esteun mix in care variabilele pot avea diferite "procente", in functie deresponsabilitati.

7. Cauta inteligent
Sezonul de varf pentru angajari in aceasta zona este perioada septembrie-decembrie a fiecarui an. Un profesionist isi gaseste de lucru multmai usor decat concurentii lui si in celelalte perioade din an, avandabilitatea de a-si vinde serviciile personale. "Din experienta noastra,numarul mediu de posturi de marketing scoase pe piata de firmele mediisi mari serioase din Bucuresti este de 30-40 pozitii / luna, cu unsalariu de 500-900 de dolari net pe luna", declara Gabriel Branzei.

8. Alege cu grija firma unde lucrezi
"Decat director de marketing intr-o firma fara activitate de marketing,mai bine asistent intr-un departament activ de marketing, in cadrulunei firme orientate catre piata si cu investitii in mai buna marketarea produselor", apreciaza Decebal Leonard Marin. Implicarea in proiecteconcrete,indiferent de scara la care au loc, este un plus.


"In mod natural, pentru a ocupa o pozitie de Marketing Manager, pentru ofirma internationala, candidatul trebuie sa fi trecut prin pozitiile deProduct Manager sau Brand Manager la o firma cu o cultura organizationalasolida", sfatuieste Sorin Popa.

El spune ca, pana acum cativa ani,era maigreu sa gasesti candidati bine pregatiti, cu experienta internationala,deaceea in aceasta pozitie erau angajati expati. "Acum observam o aprecierein crestere a profesionistilor romani. Avem candidati romani carelucreazain departamente internationale de marketing in diferite tari (dinBraziliapana in China)", adauga Popa.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro