Capcanele "sefiei"
Carieră · Management / De Madalina Serban
Consultant HR, 20.03.2008

Exista foarte multe cursuri de specializare si traininguri care ne promit pregatirea necesara pentru a fi un bun manager: management general, management de echipa, management de proiect etc.

Exista foarte multe cursuri de specializare si traininguri care ne promit pregatirea necesara pentru a fi un bun manager: management general, management de echipa, management de proiect etc. Incercam sa ajungem cat mai sus pe scara ierarhica si suntem dispuse sa platim cu timp si bani, nu putini, pregatirea noastra profesionala care ne va asigura o pozitie manageriala.

Insa principala dificultate pe care o vom avea de infruntat nu va fi neaparat lipsa pregatirii profesionale, ci mai degraba pregatirea emotionala necesara pentru o astfel de schimbare. Cu siguranta ca intr-o companie bazata pe principii sanatoase de business nu vei ajunge intr-o pozitie manageriala fara a avea competenta necesara, insa, din momentul numirii, cursa obstacolelor emotionale incepe.

Totul va demara, nu cum ai putea crede, dupa numirea oficiala in pozitia de management, ci cu mult timp inainte. Primele indicii le vei primi chiar de la actualul sef direct, care este singurul in masura sa iti asigure pregatirea pentru noua pozitie. Iti poti da seama de acest lucru daca esti atenta la cateva detalii:

Largirea ariei de responsabilitate - dintr-o data, esti responsabila atat de rezultatele tale, cat si de cele ale colegilor sau colegelor de birou.

Autoritate crescuta - este de inteles ca, daca ai mai multe responsabilitati, trebuie sa ai si autoritatea necesara pentru a ajunge la rezultatele asteptate. Aceasta autoritate o poti castiga prin faptul ca esti mai bine pregatita din punct de vedere profesional (respectul pentru competenta unei persoane), dar trebuie si sa fii investita cu autoritate, chiar si informal, de catre seful direct (respectul pentru pozitia ierarhica).

Rezultatele conteaza - vei observa ca nu va mai trebui sa dai explicatii pentru fiecare sarcina marunta pe care o desfasori. Accentul se va pune mai degraba pe rezultate si mai putin pe pasii de proces. Profita de aceasta oportunitate si imbunatateste procesul sau schimba-l. Este important sa iti pui in practica ideile.

Furnizor de informatie - vei deveni una dintre principalele surse de informatie. Actualul tau sef direct va impartasi cu tine pareri, idei si chiar decizii, lasandu-te pe tine sa le filtrezi si sa furnizezi mai departe informatiile pe care le consideri necesare.

In tot acest timp, vei avea parte de reactii diferite atat din partea sefului direct, cat si din partea colegilor sau colegelor. Schimbarea modului de lucru, a activitatilor zilnice si a perspectivei din care trebuie sa vedeti noile atributii necesita o mare implicare emotionala. Pentru a fi pregatita sa faci fata cu succes noii pozitii si a nu face greseli, iata cateva sfaturi pentru a scapa din capcanele "sefiei":  

1. Furnizeaza informatii corecte si complete. Orice proaspat manager are tendinta de a pastra anumite informatii pentru el... doar informatia inseamna putere, nu? Poti risca astfel ca persoanele alaturi de care lucrezi sa nu inteleaga ceea ce au de facut, cum trebuie sa faca si care este rezultatul la care trebuie sa ajunga. Furnizand informatii complete si corecte, poti creste sansele de atingere a rezultatelor si nu uita ca managerul este intotdeauna responsabil de rezultatele echipei sale.

2. Inceteaza sa fii "populara". Respectul pe care ti-l doresti il vei castiga prin rezultatele pe care le veti atinge tu si echipa ta si nu prin gradul ridicat de socializare.

3. Stabileste-ti limitele. Cu toate ca activitatea ta s-a schimbat si ai mai multe responsabilitati, vei fi tot timpul tentata sa iti asumi din ce in ce mai mult, fara sa analizezi daca timpul iti va permite. Vei avea tendinta de a-ti asuma cat mai multe atributii, pentru a demonstra ca poti face fata noilor provocari.

Analizeaza foarte bine rezultatele la care trebuie sa ajungi si vizualizeaza procesul. Chiar daca tu nu vei face, efectiv, munca operationala, gandeste-te la ceilalti, la task-urile pe care le au si cum pot, sau nu, sa isi desfasoare activitatea si sa atinga rezultatele asteptate. Invata sa spui "Nu" atunci cand esti convinsa si ai argumentele necesare sa convingi.

4. Ofera argumente. Renunta definitiv la explicatii inutile si, indiferent de situatia creata, ofera argumente. Acelasi lucru trebuie sa il pretinzi si de la echipa ta. 

5. Respecta autoritatea celorlalti. Sunt situatii in care poti fi tentata sa iti depasesti limitele profesionale si ierarhice si, fie iti exprimi parerea in legatura cu activitatile sau rezultatele colegilor tai, fie poti fi tentata sa "sari" ierarhia si sa iei decizii in numele altcuiva... doar pentru a se rezolva mai repede si mai bine o anumita problema.

6. Invata sa delegi. Stiu ca esti convinsa ca numai tu poti face lucrul "acela" cel mai bine. Evita capcana aceasta si deleaga sarcini, urmareste cum se realizeaza, instruieste si acorda feedback. Daca te incarci cu sarcini marunte, vei pierde din vedere rezultatul final, vei obosi repede si nu vei intelege cum ai ajuns la esec.

Urmăreşte-ne pe Facebook pentru ultimele noutăţi Eva.ro