Importanta jocului in aer liber pentru dezvoltarea spontaneitatii copiiilor
Pentru copii, este foarte important sa fie incurajati de mici sa-si dezvolte creativitatea si spontaneitatea. Psihologii Centrului de Actiune si Psihoterapie (CPAP) atrag atentia asupra "conservei culturale"...
Pentru copii, este foarte important sa fie incurajati de mici sa-si dezvolte creativitatea si spontaneitatea. Psihologii Centrului de Actiune si Psihoterapie (CPAP) atrag atentia asupra "conservei culturale" in care sunt crescuti si educati copiii romani, precum si al impactului pe care acest lucru l-ar putea avea asupra capacitatii de adaptare si integrare a acestora in societate, atunci cand vor fi adulti.
Alexandru Antonescu si Catalina Hetel, specialisti ai centrului, considera ca Romania este un spatiu in care principala forma de educatie a celor mici o constituie schemele sociale si interzicerea spontaneitatii si creativitatii. Ei explica aceasta realitate trista.
"In acest moment, avem o formare bazata pe acumulari cantitative - cat mai multe limbi straine, cat mai multe probleme de matematica rezolvate. Scopul educativ foarte raspandit in prezent in Romania este crearea a ceea ce psihologul J. L.Moreno numea 'conserva culturala' si nu dezvoltarea unei persoane autentice, cu emotiile sale, creative, orientate spre reusita sociala", considera cei doi specialisti.
In consecinta, copilul este un robotel plin de cunostinte, caruia i se interzice insa contactul cu naturalul. De aceea, specialistii CPAP incurajeaza parintii, educatorii, profesorii si in general orice persoana responsabila in formarea si educarea copilului sa ia in considerare tot mai mult spontaneitatea si creativitatea.
"Aceasta este o stare naturala de manifestare a omului si, in special, a copilului, si este esentiala in dezvoltarea creativitatii," explica Hetel. Copilul caruia i se interzice spontaneitatea va deveni un adult stereotip, fara capacitate de adaptare si integrare in mediul social.
Cum putem da viata spontaneitatii?
Psihologii considera joaca in aer liber, in parcuri, in natura in general, ca un prim pas in aceasta directie. "Jocul in natura cu alti copii sau cu adultii este principala modalitate prin care copilul cunoaste lumea inconjuratoare, isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a invata," spun psihologii.
De exemplu, un copil intelege cu mult mai multa usurinta ca iarba il murdareste daca alearga in ciorapi albi pe o pajiste decat daca i se explica ca un fir de iarba contine clorofila care este o substanta verde ce are pigmenti si in contact cu mana lui aceasta ii va lasa urme verzi in palma.
In acelasi timp, jocul permite integrarea copilului in societate. Prin urmare, copilul care se joaca dobandeste experienta, iar jocul in echipa creste spiritul de competitie si autocontrolul. El invata astfel sa castige, dar si sa piarda, sa incerce mai mult si mai bine data viitoare, sa-si depaseasca limitele. "Si asta chiar daca implica murdarire. Multi parinti interzic copiilor joaca in aer liber pentru ca se murdaresc si astfel ii fac de ras," apreciaza Antonescu.
Aceste interdictii din prima copilarie au insa efecte grave ulterior asupra viitorului adult.Descoperirea naturalului are o deosebita importanta pentru dezvoltarea copilului. De pilda, batul dintr-un copac este pentru fiecare dintre noi un simplu bat, in timp ce pentru copil acesta poate deveni orice - un cal, o masina, sau chiar o modalitate de intalnire cu alti copii.
Alexandru Antonescu si Catalina Hetel, specialisti ai centrului, considera ca Romania este un spatiu in care principala forma de educatie a celor mici o constituie schemele sociale si interzicerea spontaneitatii si creativitatii. Ei explica aceasta realitate trista.
"In acest moment, avem o formare bazata pe acumulari cantitative - cat mai multe limbi straine, cat mai multe probleme de matematica rezolvate. Scopul educativ foarte raspandit in prezent in Romania este crearea a ceea ce psihologul J. L.Moreno numea 'conserva culturala' si nu dezvoltarea unei persoane autentice, cu emotiile sale, creative, orientate spre reusita sociala", considera cei doi specialisti.
In consecinta, copilul este un robotel plin de cunostinte, caruia i se interzice insa contactul cu naturalul. De aceea, specialistii CPAP incurajeaza parintii, educatorii, profesorii si in general orice persoana responsabila in formarea si educarea copilului sa ia in considerare tot mai mult spontaneitatea si creativitatea.
"Aceasta este o stare naturala de manifestare a omului si, in special, a copilului, si este esentiala in dezvoltarea creativitatii," explica Hetel. Copilul caruia i se interzice spontaneitatea va deveni un adult stereotip, fara capacitate de adaptare si integrare in mediul social.
Cum putem da viata spontaneitatii?
Psihologii considera joaca in aer liber, in parcuri, in natura in general, ca un prim pas in aceasta directie. "Jocul in natura cu alti copii sau cu adultii este principala modalitate prin care copilul cunoaste lumea inconjuratoare, isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a invata," spun psihologii.
De exemplu, un copil intelege cu mult mai multa usurinta ca iarba il murdareste daca alearga in ciorapi albi pe o pajiste decat daca i se explica ca un fir de iarba contine clorofila care este o substanta verde ce are pigmenti si in contact cu mana lui aceasta ii va lasa urme verzi in palma.
In acelasi timp, jocul permite integrarea copilului in societate. Prin urmare, copilul care se joaca dobandeste experienta, iar jocul in echipa creste spiritul de competitie si autocontrolul. El invata astfel sa castige, dar si sa piarda, sa incerce mai mult si mai bine data viitoare, sa-si depaseasca limitele. "Si asta chiar daca implica murdarire. Multi parinti interzic copiilor joaca in aer liber pentru ca se murdaresc si astfel ii fac de ras," apreciaza Antonescu.
Aceste interdictii din prima copilarie au insa efecte grave ulterior asupra viitorului adult.Descoperirea naturalului are o deosebita importanta pentru dezvoltarea copilului. De pilda, batul dintr-un copac este pentru fiecare dintre noi un simplu bat, in timp ce pentru copil acesta poate deveni orice - un cal, o masina, sau chiar o modalitate de intalnire cu alti copii.
Sistemul de invatamant din Romania este refoarmat si nu mai este centrat pe continut ci pe elev si se vorbeste tot mai mult de idividualizarea invatarii (sa lucrezi indivitual intr-o clasa de 30 copii). Pacat, orientarea acestuia este bine gandita, dar dar poti lucra individualizat un invatator la 8 elevi (clasele I-IV), la noi... In inv prescolar, aici trebuie sa educam in primul rand parintii, care trebuie sa inteleaga ca: > gradinita ofera alt tip de educatie, chiar daca are cu cine lasa copilul acesta nu se va dezvolta corect din punct de vedere social. > se face o pregatire inainte de a aduce copilul in gradinita (nu este un bagaj pe care il lasi), se face acomodarea in anul anterior: vizita, participare la activitati, lasat cateva ore, etc. > in gradinita copilul invata: sa memorizeze, comunice, sa socializeze. (nu invata 10 poezi, invata actul de a memora... ) > parintii trebuie sa mentina si acasa cele invatate in gradinita (ex.: comportamentul la masa, la gradinita se mananca organizat, intr-o pozitie corecta, acasa se mananca in pat la televizor) > relatia buna cu educatoarea (povestiti educatoarei daca considerati ca copilul dv a suferit o trauma, un eveniment socant pentru a urmari comportamentul copilul) Acestea sunt cateva lucruri, care consider ca merita a fi subliniate. ma gasiti pe facebook ca : Janette DrRose
copilului meu nu-i place sportul!
care este importanta jocului in copilarie,tinerete si in batranete ...?