Despre cartea motivationala practica sau ce mai citesc romanii...
Internet-ul castiga din ce in ce mai mult teren in viata noastra... Cu toate acestea, romanii sunt in continuare interesati de carti, urmarind cu atentie cele mai recente aparitii editoriale. Preferintele cititorilor s-au schimbat, in ultimii ani romanii indreptandu-se preponderent spre cartea motivationala practica. Dupa succesul avut cu lucrarea "Esti ceea ce mananci", editura Curtea Veche pregateste lansarea unei carti care a fost foarte bine primita in strainatate: "Scapa de singuratate, renunta la prejudecati". Despre aceasta lucrare, povestea titlului ei, strategiile de promovare ale unei carti, care sunt factorii care "vand", practic, o carte si despre multe altele, am stat de vorba cu Daniela Ivanov, PR manager al editurii Curtea Veche...
Daniela Ivanov considera ca romanii nu au renuntat la lectura propriu-zisa, tocmai pentru ca a citi o carte iti ofera posibilitatea de a "evada" in alte lumi si de a te elibera de grijile cotidiene. "Cred ca totusi cartea iti confera o alta stare. Cand esti in fata computerului, tinzi sa te folosesti de informatii cat mai repede, scurt si la obiect, dar cand vrei sa 'plonjezi' in alta lume, iei cartea. In opinia mea, Internet-ul este echivalentul a doua pagini citite seara, dupa care adormi", considera Daniela Ivanov.
In ultimii ani, cartea motivationala practica este foarte cautata si majoritatea editurilor a cautat sa-si formeze colectii de acest gen. Educatia nu se opreste, practic, niciodata - nu degeaba se spune ca omul, cat traieste, invata, nu-i asa? - iar cartile raspund nevoii acestei educatii de viata.
"Daca ne referim, de exemplu, la cuplu, vom ajunge la concluzia ca acesta nu mai corespunde nici pe departe modelului parintilor sau bunicilor nostri. Apoi, acest gen de carti ne invata cum sa pornim propria afacere, cum sa ne imbunatatim abilitatile si asa mai departe - toate acestea, si multe altele, nu se invata la scoala...", mai spune managerul de PR al editurii Curtea Veche.
Care sunt elementele care ajuta o carte sa se vanda?
Pentru o carte, "avantajul unic de vanzare", despre care vorbesc toti specialistii in marketing, se evidentiaza grafic - prin coperta, prin titlu (care, de foarte multe ori, trebuie adaptat), precum si prin textul de pe coperta a patra.
Titlul trebuie conceput intr-o maniera cat mai atractiva si incitanta. De foarte multe ori, in cazul publicatiilor straine, nu se pastreaza varianta originala, din cauza problemelor de ordin stilistic ce ar putea aparea. Daniela Ivanov ne relateaza "povestea" titlurilor a doua carti, dintre care una - "Fata in fata cu infidelitatea - continuam sau divortam?" a fost deja publicata - iar cealalta, "Scapa de singuratate, renunta la prejudecati", este in curs de aparitie.
Varianta originala a titlului cartii "Scapa de singuratate, renunta la prejudecati", era "Sex And The Single Girl". Au fost propuse mai multe variante, iar cea mentionata a fost cea mai agreata si, in final, aleasa. "Ne-am gandit ca exista riscul ca femeile din Romania sa nu aprecieze o exprimare directa si de aceea am dorit sa nu socam. Titlul ales este apropiat de imaginea editurii Curtea Veche", spune Daniela Ivanov.
In ceea ce priveste textul de pe coperta a patra, exista mai multe procedee de redactare a acestuia. Pentru cartea motivationala, se recurge la extragerea unei esente, care sa capteze pe cel care citeste textul. Daniela Ivanov este cea care se ocupa de redactarea copertei a patra si ne povesteste...
"Pentru cartea 'Scapa de singuratate, renunta la prejudecati', am citit volumul si m-am gandit ca o femeie care vede acest titlu intoarce cartea si vrea sa stie la ce-i va folosi. Asa incat am vrut sa subliniez ca nu singuratatea este de fapt problema, ci prejudecatile care o intretin. Daca femeia reuseste sa scape de ele, va descoperi ca in jurul ei sunt mult mai multi barbati singuri decat credea... dar pe care nu-i putea vedea tocmai din cauza acestor prejudecati".
Referitor la cartea "Fata in fata cu infidelitatea", titlul original a fost "After The Affaire". "Prin urmare, era dificil de tradus ad litteram si am trecut prin mai multe forme pana cand am ajuns la ceea ce s-a publicat. Subtitlul 'Continuam sau divortam?' a fost cel care ne-a placut cel mai mult si la care nu am renuntat, dar l-am considerat prea putin explicit pentru a-l lasa ca titlu, mai ales ca 'infidelitatea' era cuvantul cheie al titlului si subiectul principal al cartii", povesteste Daniela Ivanov.
Cum se ia decizia de publicare a unei carti?
Editura Curtea Veche are o serie de colectii, precum "Carti Cheie", "Sa fii sanatos", "Cate ceva despre", "Biblioterapia", "Familia la Curtea Veche" - si pentru fiecare dintre acestea exista cate un responsabil (coordonator de colectie). Daniela Ivanov ne spune ca, in sedintele periodice de redactie, fiecare coordonator avanseaza diferite propuneri. Pentru publicatiile straine se consulta cu regularitate site-ul Amazon.Com, unde sunt inregistrate cele mai recente aparitii editoriale, precum si cataloagele diferitelor edituri din strainatate.
Propunerile fiecarui coordonator de colectie sunt analizate de conducerea editurii, impreuna cu managerul de copyright. Ulterior, cartea este solicitata fie editurii respective, fie agentului literar prin intermediul caruia se face contractul, iar dupa aceea cartea intra in procesul de prelucrare.
"Atunci cand zici 'da' unei carti, o parte din acest 'da' consta in propunerea redactorului, o alta parte in modul cum se vinde, alta in unde a aparut si, nu in ultimul rand, in flerul editorului", precizeaza Daniela Ivanov.
Cum se promoveaza o carte?
Demersul de promovare a unei carti constituie una dintre cele mai interesante provocari pentru un manager de relatii publice. Metoda de promovare depinde de fiecare editura in parte, de bugetul pe care aceasta il aloca acestui scop, precum si de strategiile de promovare ale fiecareia.
Daniela Ivanov ne spune ca exista doua metode de promovare: fie calea speciala (precum cea prin care va fi lansata cartea "Scapa de singuratate, renunta la prejudecati", in parteneriat cu firma Dada), fie cea obisnuita - ceea ce implica mentinerea unor relatii foarte bune cu presa (respectiv, publicatiile care difuzeaza materiale promotionale) si utilizarea acestor suporturi de comunicare.
"De exemplu", precizeaza managerul de PR al editurii Curtea Veche, "noi incercam sa avem spatiu de publicare in brosura 'B-24-Fun', si in general colaboram cu reviste destinate publicului feminin, care sunt interesate de cele mai recente aparitii editoriale in materie de dieta si familie, de pilda. De asemenea, colaboram si prin intermediul concursurilor, oferind premii - concursuri organizate in revistele cu care avem parteneriate sau pe site-urile acestora".
Pentru promovarea unei noi aparitii editoriale, editura Curtea Veche colaboreaza si cu o serie de posturi de televiziune. Criteriul de alegere consta in interesul pe care acestea il acorda promovarii cartii respective. Un astfel de caz este cel al postului B1 TV. "De un an, suntem parteneri cu acest post, in sensul ca, de doua ori pe luna, prezentam carti in cadrul matinalului 'Viata Dimineata' si colaboram extraordinar cu prezentatorii. Oferim premii telespectatorilor, iar oamenii se bucura cand afla noutati. S-a creat o obisnuinta, parteneriatul functioneaza si am obisnuit publicul astfel. In ziua aparitiei la televizor si imediat dupa aceea, traficul pe site-ul editurii este de 3 ori mai mare", mentioneaza Daniela Ivanov.
Cand este vorba despre o noua lucrare a unui scriitor roman, se organizeaza lansare de carte. Oamenii care se gasesc atunci in libraria respectiva afla printre primii despre noua aparitie editoriala, eventual o cumpara, iar presa prezenta la eveniment va realiza o prezentare mai detaliata a cartii respective. De aceea, editura cultiva si relatiile cu presa literara, care este foarte interesata de astfel de evenimente.
Esti scriitor debutant si vrei sa-ti publici cartea - la ce te poti astepta?
"Fiecare scriitor care aduce la redactie un manuscris va primi un raspuns. Perioada de asteptare variaza in functie de cat de multe manuscrise sunt deja repartizate pentru citit - si, cum se primesc foarte multe, durata poate fi de aproximativ o luna sau chiar mai mult. Noi avem doi redactori de carte, care sunt si scriitori - Doina Jelea si Razvan Popescu, ei ocupandu-se de autorii romani. In decizia de publicare sau respingere a lucrarii conteaza opinia celor doi scriitori si, bineinteles, flerul editorului", explica Daniela Ivanov.
Trebuie sa platesti pentru ca lucrarea ta sa vada lumina tiparului? Nu neaparat, dar, asa cum spune reprezentantul editurii Curtea Veche, "situatiile in care putem scapa de grija financiara (de exemplu, atunci cand scriitorul respectiv are un sponsor) constituie un factor de liniste pentru noi. Pentru ca, atunci cand spui 'da, public aceasta carte', implicit te si angajezi sa o vinzi. In ceea ce priveste cartile straine, le publicam singuri, pentru ca stim ca acestea se vor vinde".
Ce ofera inedit editura Curtea Veche cititorilor sai?
Colectiile editurii raspund unei nevoi actuale de informare a publicului, indiferent de varsta. Daniela Ivanov spune insa ca editura Curtea Veche a patruns pe aceasta piata atunci cand aceasta nevoie se afla inca in stadiu incipient. "Ne-am construit credibilitatea alegand cu atentie titlurile, raspunzand tuturor nevoilor, inclusiv celor de ordin personal. De asemenea, am publicat carti si din domeniul sanatatii, precum cele despre terapiile alternative. Am diversificat colectia 'Carti Cheie' intr-o serie gen ghid, care ofera raspunsuri pe scurt".
De asemenea, o alta colectie interesanta a editurii este "Prometeu", unde sunt incluse carti care abordeaza probleme de stiinta, cele mai noi descoperiri - la inceput infricosatoare si ridicand probleme de ordin inclusiv etic, precum clonarea - sau "Sa-l cunoastem pe Dumnezeu", carte care propune o perspectiva total noua asupra ideii de Dumnezeu si care interfereaza cu stiinte precum fizica cuantica, neurochimia si psihologia.