Sexualitate chineza
In filosofia Extremului Orient notiunea de sexualitate are un sens larg si foarte diferit din multe puncte de vedere fata de sexualitatea occidentala. Unul dintre primele...
In filosofia Extremului Orient notiunea de sexualitate are un sens larg si foarte diferit din multe puncte de vedere fata de sexualitatea occidentala. Unul dintre primele lucruri fundamentale este ca orice fiinta vie este doar o "stare" tranzitorie. Provine dintr-o alta stare care a precedat-o si trebuie sa creeze o alta care sa-i succeada.Notiunea de continuitate a vietii este, asadar, direct legata de organizarea fundamentala a Universului: este consecinta complementaritatii continue a lui Yang si Yin. Este vorba, inainte de orice, de o continuitate a ceea ce am putea numi energia vietii: aceasta energie transmisa continuu este aceeasi ca cea care constituie energia generala a universului. Dar va avea un aspect si o aplicare deosebite: va privi direct omul.
In consecinta, este vorba de un sistem care asigura continuitatea omului de-a lungul timpului: aici incepe sexualitatea. Aceasta "energie de viata" (nu "vitala") va avea doua aspecte inevitabile:
1.Un aspect Yang, invizibil, pur si sursa a oricarei vieti.
2.Un aspect Yin, sub forma pura, vizibila, dar insesizabila a energiei: lumina. Sub aceasta forma "manifesta" va avea omul perceptia energiei esentiale a universului.
Aceasta energie, sursa de viata, sub cele doua forme ale sale Yang si Yin, va fi un fel de suport al omului de-a lungul timpului. Ea il patrunde, il fecundeaza, il justifica si il determina. Prin "energia - lumina" omul exista si va crea.
Asadar, omul trebuie sa transmita aceasta "lumina - viata" care ii este conferita. Fiind om, este esential Yin in raport cu aceasta "energie pura" (deoarece este om - materie). Va dispune doar de suportul sau ca sa transmita aceasta lumina. Organizarea care ii corespunde si care permite acest transfer este intreg aparatul genital. Asa ca vom regasi cele doua aspecte inevitabile Yin si Yang.
Aspectul Yin: esentialmente materie si constituit prin organizarea sexuala direct anatomic
La acelasi nivel, trebuie sa distingem:
organele interne, ascunse si profunde, care sunt receptaculul, "comoara" luminii-semnal: ele sunt sub controlul si responsabilitatea rinichiului;
organele genitale externe asigura relatia, legatura directa cu complementarul omului: sunt articulatia, legatura intre doua corpuri. Dar aici apare un punct esential: legatura intre cele doua corpuri complementare asigura legatura intre ceea ce este profund si ascuns si exteriorul corpului.
Aspectul Yang: esentialmente energie
Va permite perceptia datoriei de transmitere si exigenta actului transmiterii. Este vorba de intreaga ideatie sexuala, de impulsuri, de dorinte, imaginatie si fantasme. Tot ce insoteste clocotul vietii, ceea ce nu poate fi decat variat, bogat si scanteietor ca viata insasi, deci Yang prin definitie.
In consecinta, "semnalul vietii" care a creat omul si pe care trebuie sa-l transmita este o dotare implicita in spatio - timpul propriu. Acesta fiind limitat prin definitie, dotarea de energie - lumina este si ea limitata la acelasi spatiu - timp. Deci, omul trebuie sa aiba grija de ea, sa nu o risipeasca. Astfel, el se va "lumina", se va revigora, iar viata sa va fi mai buna si mai sigura.
Pentru ca omul sa poata actiona intr-o oarecare masura asupra acestei energii - lumina, trebuie sa fie respectata regula complementaritatii: lumina pe care o contine este energie "pura" si aceasta nu are sens sau efect decat daca este prezent complementarul sau. Ea nu poate sa actioneze decat asupra materiei pe care o va pune in miscare.