Cristina Balan, fondatoarea Elysée, a căpătat, în timp, un dar prețios: cunoaște limbajul subtil al parfumurilor, felul în care acestea ne manipuleză emoțiile pentru a ne trimite înapoi în copilărie, la o iubire uitată sau la o întâlnire misterioasă.
Pentru ea, flaconul de sticlă în care se regăsesc mirosul ploii, briza mării sau fragilitatea petalelor culese dimineața este un fel de capsulă a timpului care păstrează memoria olfactivă.
O adevărată enciclopedie în materie de esențe rare, Cristina Balan captivează interlocutorul: ingrediente rarisime, legătura dintre parfum și personalitate, neuromarketingul și alegerea parfumului sunt subiecte fascinante despre care poate vorbi ore în șir.
eva.ro: Cum ați ajuns să aveți o afacere cu parfumuri? Ce v-a atras la acest domeniu?
Cristina Balan: Parfumurile au reprezentat pentru mine o pasiune dintotdeauna, potențată însă de călătoriile pe care le-am făcut. Din fiecare colț al lumii vizitat, am încercat să surprind emoția trăită, cultura și obiceiurile, culorile sau specificul culinar.
Parfumul este acel vehicul magic care acceseaăa instantaneu amintiri păstrate cu grijă în suflet. Este un întreg univers într-o sticlă. “Biblioteca” mea olfactivă cuprinde peste 300 de exemplare de a căror mireasmă mă bucur în fiecare dimineață, la trezire. Este un ritual, o bucurie de a mirosi câte un elixir, astfel încât să mă încarc cu frumos pentru ziua care tocmai începe.
Ideea unei afaceri a venit din dorința de a crea un loc unde să pot împărtăși pasiunea mea cu alți oameni, unde atmosfera caldă și serviciile de calitate să inducă o stare de deconectare și visare. Mi-am dorit ca Elysee să fie locul perfect pentru iubitorii de frumos - unde să te poți retrage din peisajul cotidian și să visezi, să lași copilul din tine să vibreze pe note de exaltare, unde să te poți îndrăgosti de un parfum. Un loc care să aducă zâmbetul pe buze sau chiar lacrimi în ochi, atunci când un miros îți induce amintiri dragi.
Studiile de neuromarketing spun că o aromă sau combinație de arome ne influențează starea de spirit. Un anumit parfum ne poate face mai optimiști, mai energici, sau dimpotrivă, ne poate crea o stare de “mal de vivre”?
Într-adevăr, mirosul este simțul care trezește cel mai profund nivel al memoriei. Într-un moment încărcat de emoții, mintea umană realizează o “fotografie” a întregii scene, suprinzând incredibil de fidel toate detaliile: imaginea, gustul, zgomotul, senzația tactilă și, bineînțeles, mirosul.
De fiecare dată când acea persoană se va întâlni cu unul din acești stimuli, i se va declanșa o emoție similară, însă niciun stimul nu lucrează atât de puternic retroactiv precum simțul mirosului.
Printr-o alchimie desăvârșită, parfumul are puterea de a ne schimba starea de spirit, conectându-ne la acel moment plin de magie trăit, fie că este vorba de mirosul prăjiturilor pregătite de bunica, de florile stropite de roua dimineții sau de ziua nunții.
Există o legatură între preferința pentru un parfum și temperamentul unei persoane?
Un parfum nu i se potrivește oricui. În funcție de caracterul și temperamentul persoanei, se pot face recomandări pentru alegerea celor mai potrivite note.
De exemplu, unei persoane tinere, optimiste și dezinvolte i se potrivesc mirosuri revigorante, de citrice. Un exemplu ar fi Oranges & Lemons al casei Heeley. Unei persoane sensibile, visătoare, cu înclinații romantice, i se potrivesc parfumuri cu note inspirate din natură, note feminine florale. Neroli este floarea romantismului, a purității, aici aș numi Lovely Day de la Casa Ramon Monegal.
Pentru cuceritoare, parfumuri nocturne, afrodisiace cu tuberoză, cu note animalice de ambre gris sau civet (preferatul meu este Memoir, al casei Amouage, sau Vanitas de la Profumum Roma). Persoanele intelectuale, introspective, vor prefera mirosurile de tabac, piele sau cele cu note verzi, aromatice.
Concluzionând, sunt anumite linii generale care definesc tipurile de personalitate, dar relația cu parfumul este atât de intimă și personală, încât prea puțin semănăm unii cu alții din punct de vedere olfactiv. Uneori preferăm parfumurile citrice, alteori gurmande. De-a lungul vieții ne putem schimba gusturile olfactive și datorită stării de spirit, a emoțiilor și a experiențelor prin care trecem. Relația cu parfumul este, în fapt, o relație foarte complexă.
Există trenduri pe piața parfumurilor de nișă, așa cum există trenduri în materia de haine? Care sunt tendințele pe 2014? Amestecul de două sau mai multe parfumuri este una din noile tedințe?
Parfumurile de artă sunt și rămân opere de artă. Însă, ca și în artă, întâlnim anumite tendințe. De exemplu, anii trecuți maeștrii parfumieri s-au întrecut pe ei in privință lucrării trandafirului. Chiar dacă multe persoane sunt reticente în ceea ce privește trandafirul în parfumerie, v-ați minuna să vedeți câte interpretări ale acestui ingredient denumit pe bună dreptate “Regina Florilor” puteți savura! De la un trandafir gurmand cu note prețioase de șofran, în Red Oud al casei Montale, la minunatul trandafir de rocă al celor 1001 nopți din magicul Lyric al casei Amouage, la atât de complexul trandafir cu peste 250 de ingrediente din Rose de Siwa al casei MDCI. Și să nu uit deliciosul Rose Perfection al casei Piguet.
De asemenea, un curent foarte prolific a fost cel al “oud-ului” – ingredientul poate cel mai “încăpățânat”, după cum mi-a declarat personal regretata Mona di Orio. De ce “încăpățânat”? Pentru că nu suportă vecinătăți cu alte ingrediente. Îi place să se metamorfozeze singur. Dacă îi adaugi un alt ingredient, poate căpăta valențe nedorite. Tocmai de aceea, atunci când lucrezi cu oud-ul, de multe ori se distrug nenumărate, poate chiar sute de formule!
Ce este oud-ul, de fapt: este o rășină a unui copac rar întâlnit în Orient: Botswalia sacra, care, atunci când este infestat de un parazit, produce, în semn de apărare, această rășină. Poți aștepta cu anii această reacție. De aceea, în prezent, s-a pornit la obținerea pe cale controlată a acestei rășini magice, pe care o regăsim în multe compoziții geniale precum: Oud, al casei Mona di Orio, cel superb prelucrat de casa Piguet. Și să nu uităm Montale – casa care a pornit acest curent al oud-ului în parfumerie, acum mulți ani, fiind prima care a lucrat acest ingredient magic.
Cât despre despre mixarea a două sau mai multe parfumuri, despre care ați amintit, aceasta poartă numele în parfumerie de “layering” – însă n-aș putea-o numi tendință, cât mai degrabă măiestrie a unor persoane evoluate din punct de vedere olfactiv în a-și crea propriul parfum prin mixare.
Eu însă nu recomand “layering-ul” cu parfumurile deja finalizate tehnic. Pentru cei care doresc propriul parfum, există soluția în boutique-ul Hip-nose. Aici pot să-și creeze propriul parfum pe bază de formulă unică, obținând chiar un certificat care îi asigură că formula lor nu va fi duplicată.
Însă, prin combinarea a două sau mai multe parfumuri deja complete ca și construcție olfactivă, poți obține efecte nedorite, numai dacă nu a fost gândit așa de la început de către parfumier! Aș numi aici cele două case pe care le recomand, în acest sens: Etro, unde Vicolo Fiori crează peste Mosc un acord sublim, sau caseta de layering a casei Xerjoff, “Amber & Musk”, care a făcut furori în întreaga lume și care se află pe liste de așteptare în multe țări. Și eu mi-o doresc la nebunie... Sunt precum cizmarul fără cizme, în acest caz.
Există parfumuri potrivite pentru fiecare anotimp? Care sunt aromele de vară sau cele pentru anotimpul rece?
Aș putea recunoaște, cu greu, însă, că există parfumuri pentru fiecare anotimp. Mie, personal, nu-mi plac condiționările, mai ales în privința parfumeriei de artă. De ce? Pentru că am momente, vara, când îmi doresc să port un parfum gurmand. Am momente, iarna, când am nevoie de un parfum citric care să mă revigoreze, chiar dacă aceste categorii olfactive nu ar fi neapărat cele recomandate în sezonul respectiv.
Tot ceea ce contează este să oferim fiecărei stări de spirit parfumul pe care-l dorește, să nu ne fie teamă de schimbare. Pentru că, folosindu-l încontinuu, putem ajunge în situația de a nu mai simți deloc parfumul.
Ce aș mai recomanda: să păstrăm toate parfumurile în garderoba noastră olfactivă, chiar dacă ajungem să simțim că ne displace unul anume. De ce? După un timp, veți vedea că reveniți la el ca la o carte îndrăgită, ca la o persoană care a plecat demult și se întoarce. Un parfum regăsit este ca o amintire de suflet scoasă din cufărul memoriei noastre.
În concluzie, explorați lumea parfumeriei. Ar fi păcat să pierdeți emoțiile pe care le transmite minunata lume a parfumurilor.
Care sunt regulile generale de care trebuie să ținem seama când alegem un parfum?
Alegerea unui parfum este un moment deosebit, care merită toată atenția noastră. De aceea, ar trebui privit asemeni unei clipe de răsfăț, dedicat în exclusivitate nouă. Cea mai importantă regulă este să simțim parfumul și să-l alegem pe cel de care ne îndrăgostim pe loc, care ne reprezintă în acel moment.
Mulți clienţi îmi spun, înainte de ședința olfactivă, că nu știu nimic despre parfumuri, că nu au răbdare, că vor ceva similar cu un parfum cu care sunt învățați. Ce-i sfătuiesc este să uite de bariere și obisnuințe, să se lase ghidați de un consilier avizat care să-i poarte prin mai multe categorii olfactive, sau chiar subcategorii, astfel încât să poată spune la un moment dat: “Acesta este parfumul meu!“. Este, dacă vreți, precum o ședință de terapie. Consilierul trebuie să vă cunoască gusturile pentru a ști, din cele peste 600 de parfumuri, ce selecție să prezinte. De aceea, tot timpul le spun consilierilor noștri: “Clientul nu vine decât cu nasul său pentru a mirosi. Noi venim cu cunoștințele și cu tot ceea ce e necesar pentru a-l face să evadeze din cotidian, să se simtă unic”.