Sănătate. Problemele de dezvoltare la copii nediagnosticate. Care sunt cauzele şi efectele?
Multe teste psihologice aplicate pentru a evalua tulburările de dezvoltare la copii nu sunt validate ştiinţific, sunt vechi, traduse din engleză fără a respecta procedeele standard.
Acestea mai sunt neadaptate la particularităţile culturale ale populației românești și neetalonate pe eșantioane reprezentative de copii români, este semnalul de alarmă pe care îl trage profesorul universitar Geanina Cucu-Ciuhan, directorul Minnie Psychological Center.
Mai mult decât atât, doctorul în psihologie consideră că atunci când un clinician aplică unui copil teste care circulă pe internet, majoritatea având o validitate îndoielnică, există un risc crescut ca diagnosticul dat copilului să fie unul inexact sau chiar greşit. "Diagnosticul dat tulburărilor de dezvoltare la copil este primul şi cel mai important pas pe care îl face un specialist. Dacă acesta este pus ca urmare a nerespectării procedeelor şi instrumentelor validate ştiinţific, de actualitate, în concordanţă cu procedeele de diagnostic din clinicile europene de profil şi adaptate populaţiei din ţara noastră, atunci întreg procesul terapeutic pleacă de la o premisă greşită şi este sortit eşecului", declară profesorul Geanina Cucu-Ciuhan.
De cealaltă parte, profesorul afirmă că există foarte multe cazuri în care părinţii fac presiuni asupra psihologilor clinicieni pentru a fi dat un diagnostic cât mai rapid, iar ca urmare mulţi specialişti nu respectă toate etapele ştiinţifice care vor conduce la recuperarea copilului. Pe lângă aceste cauze care pot afecta diagnosticarea corectă, mai există şi părinţi care ezită să apeleze la serviciile de evaluare psihologică, din varii motive, cu toate că observă tulburările de comportament ale copiilor.
Mai mult decât atât, doctorul în psihologie consideră că atunci când un clinician aplică unui copil teste care circulă pe internet, majoritatea având o validitate îndoielnică, există un risc crescut ca diagnosticul dat copilului să fie unul inexact sau chiar greşit. "Diagnosticul dat tulburărilor de dezvoltare la copil este primul şi cel mai important pas pe care îl face un specialist. Dacă acesta este pus ca urmare a nerespectării procedeelor şi instrumentelor validate ştiinţific, de actualitate, în concordanţă cu procedeele de diagnostic din clinicile europene de profil şi adaptate populaţiei din ţara noastră, atunci întreg procesul terapeutic pleacă de la o premisă greşită şi este sortit eşecului", declară profesorul Geanina Cucu-Ciuhan.
De cealaltă parte, profesorul afirmă că există foarte multe cazuri în care părinţii fac presiuni asupra psihologilor clinicieni pentru a fi dat un diagnostic cât mai rapid, iar ca urmare mulţi specialişti nu respectă toate etapele ştiinţifice care vor conduce la recuperarea copilului. Pe lângă aceste cauze care pot afecta diagnosticarea corectă, mai există şi părinţi care ezită să apeleze la serviciile de evaluare psihologică, din varii motive, cu toate că observă tulburările de comportament ale copiilor.